Navigation

Si siput malang

Semalam boring asyik makan nasi aje.Terasa nak tukar menu pulak,kebetulan ada pasar malam kat Prima Damansara,apa lagi start kereta terus ajer tuju ke sana.

Dapatla makan bihun sup 2 paket,hehehehe kuat bebenor makannya(alaaa,makan je sebab sambil makan sambil bersenam)..Bila dah tiba tempat sayur dan ulam-ulaman,nampak pulak si siput.Emmm..teringin nak makan siput sedut masak lomak cili api.

Apa lagi,grab jugak 2paket siput dengan lumpur dan masih bergerak-gerak tu.Geli memang la geli tapi teringin punyer pasal,belasah la.Esoknya nak di masak.

Dah balik umah,aku tak keluarkan siput dari begnya.Kan tak pasal-pasal mencari satu rumah.Cik hubby balik dari kerja,pergi la dapur nak cari makan untuk di makan,ada jugak dengar-dengar bunyi plastik tapi dia ignore je.Nak menanya aku,aku kat bilik maybe dah tido tapi aku tak tido lagi,hehehehe.Dengan muka blur,aku keluar dari bilik dan aku bagitau yang aku beli siput..hehehe

Aku tunjukla kat cik hubby.Cik hubby cakap laaa dia mencari apa yang bunyi tapi perut lapar malas nak meneruskan misi pencarian.

Cik hubby cakap tau ke masak siput tu.Dahla rumit nak dipotong hujungnya lagi.Aku diam ajer.Cik hubby dah siap keluarkan playar untuk aku potong hujung siput esoknya..hehehe..

Alaaaa,ini chef ju la.Tak boleh pun,aku bolhkan.Tak tau,aku tau kan dan tak pernah,aku pernahkan.Hahahaha kalo cakap tak boleh sampai bila tak boleh buat.Cuba la dulu baru tau boleh atau tak.

Hari ini dengan rasa bangganya aku keluarkan siput dari plastik.eeeeeeee..geli la tengok hidup-hidup.Aduhhh.(dalam hati cakap,padan muka!nak sangat cuba kan dah geli)eeee...eee..eeeeeee...Nak mintak tolong sape ni?Takkan nak tunggu cik hubby balik?Tak berasap dapur dan tak makan pulak aku hari ni.

Dengan semangat waja yang tinggi..ceeeewwwwaahhhhh!!!Aku teruskan step ke2.Ketip hujungnya.Alaaaa ada pulak yang nak merayap.Tak leh duk diam-diam ke?Dahla aku geli..ishhhh!

Bila dah settle step 2,nak basuh pulak..Adoiii,geli ya amat.Aku masuk tangan dalam plastik dan basuh siput tu seperti biasa,hehehe takde la rasa lembik-lembik kalo siput tu keluar..

Bila dah siap semua,tinggal nak masuk dalam periuk pulak.Alamak!kesian pulak ko siput.Emmm tapi memang ko makanan aku so tuang je la.Aku mintak maaf ye siput,aku terpaksa.. :)

Malang betul si siput sedut tu.Siap ada bunyi lagi bila masuk dalam kuah lomak cili padi.Dah pun siap!Apa lagi,makanlah!hehehe..

Cik hubby balik awal hari ni,aku tengok laju je makannya.Sedap ye bang???Haaa,tak tau bini abang nak ngerjakan siput tadi macam mana.Macam-macam ragam tau.Sedih pulak kenangkan si siput yang hidup-hidup,aku masukkan dalam periuk,emmm apa boleh buat.


Itula rupa bila dah siap.Memang terangkatla!

Kalo aku masak memang suka letak bawang banyak,letak bahan-bahan banyak.Kalo masakan yang menggunakan santan,tak suka cair-cair.Biar pekat baru sedap!Orang cakap masak memang akan rasa rempah-rempahnya (home made)

Nak masak pape,biar betul-betul masak.Jangan ala kadar ajer sebab penat atau letihnya tak sama.Kalo orang merasa masakan kita dan memuji,memang penatnya tak terasa.Kalo orang makan sikit dah taknak,terasa penat macam lari 1kilometer.

Alang-alang masak biar sedap.Alang- alang makan biar kenyang hehehehe.Kalo ada yang nak resepi bolehla komen kat bawah sini.Sharing is caring,caring is love..
Sampai jumpa lagi wassalam...

No comments: