Navigation

Perniagaan HEBAT #1

Salam u olls...

Kali ni nak citer pasal saya pulak la..Kalo dulu kawan-kawan ajak keluar shopping mopping,tengok movie atau bercuti ke mana je mesti saya bagi bermacam-macam alasan.

Bukan taknak ikut tapi "no money,no talk" no money,cannot walk..Takkan nak berjalan atau shopping guna ayaq liur je.Opkos la perlu ada ongkosnya kan.

Saya bukan orang senang,bukan jugak anak orang senang.Pernah makan nasi bubur dengan garam je haaa.Tak percaya??Belah dada,x-ray la hati,hehehe.Betul korang,saya dan keluarga pernah merasa dihina dan dicaci tapi kami perlu dan kena kuat untuk teruskan hidup.

My mummy tak bekerja dan my abah hanya kerja gomen.Berapa sangatla gaji my abah untuk tanggung my adikbradik yang macam 1team pasukan bola sepak tu.Tak caye lagi??12 orang tu u ollsz!!!(amacam my mummy n my abah power tak)Alhamdulillah rezeki tuhan yang kasi.

So my mummy nekad nak tolong my abah,my mummy niaga.Buat kuih apa yang my mummy tau.Alhamdulillah akhirnya saya dah habis sekolah dan datang ke kota besar ni mencari kerja demi membantu keluarga di kampung.

11tahun u olls,saya kat kota besar ni.10 tahun bekerja sebagai kuli makan gaji tapi tak senang-senang jugak,haishhh tak boleh jadi nih!
Alhamdulillah walaupun bergaji kecik tapi saya masih mampu bagi mummy RM200 sebulan.RM200 je???Bagi orang lain,sangatla sikit tapi bagi tangan yang menerima tu,bersyukur sangat.Dengan RM200 tu la saya dapat menyuap beberapa mulut.Alhamdulillah.

Tapi sekarang RM200 dah macam RM80,kecik je jumlahnya.Barang semua dah naik harga tapi gaji tak naik-naik jugak.Haiishhh lagi tak boleh jadi!Adik-adik makin besar dan makin banyak duit nak pakai.

Setelah 10tahun dan pada tahun ke-11 tinggal,bercinta,berkapel bagai dan berkahwin alhamdulillah tuhan tunjukkan saya jalan untuk bantu keluarga.Saya join Network Marketing

Semua orang beranggapan Network Marketing bisnes yang mengkayakan orang atasan (wait,wait,wait,nak tanya u olls.Sekarang u olls keje dengan orang kan?Apa u olls kayakan diri u olls ke?hehehe,lex arr jangan serius sangat.U olls keje dengan orang,makan gaji hanya mengkayakan,menyenangkan orang atasan tau.Tak caya?Kaji balik,gali balik.Orang atasan sedap-sedap je masuk ratus,ribu riban sebulan atau sehari!!!Tapi u ollsz RM2500 je sebulan.Ishh,penatkan u olls kerja perah otak siang malam.Belum lagi nak layan suami @ isteri dan anak-anak)

Tapi tak dengan Network Marketing,U olls nak berapa riban sehari,terpulang pada usaha dan kerajinan u olls.Duit dapat,pangkat pun dapat.

Macam saya,ehem-ehem..Saya join bisnes ni bukan kerana paksaan dari sesiapa pun.Saya yang nak ubah diri saya sendiri.Sape lagi nak ubah kehidupan kita kalo tak diri sendiri,betul tak u olls???

Kalo orang cakap "eh Ju,ko tak nak ke pakai handbeg branded???telan air liur jap sebab tak mampu.Jadi tengok ajer la ye.

Tapi saya bukan jenis macam tu sebab saya dah pernah merasa hidup susah dan kalo boleh taknak keluarga atau anak-anak saya akan datang akan merasai kesusahan seperti saya.Alhamdulillah,dengan join bisnes HEBAT dalam group yang sangat HEBAT di bawah pimpinan leader yang HEBAT opkos la saya jadi HEBAT!!!Like LEADER,Like bisnes partner.

Dan setengah orang pernah ditipu oleh bisnes ini kan?Emmm,sebenarnya bukan silap syarikat.Tapi silap diri sendiri sebab tak mengkaji latar belakang syarikat,tak kaji siapakah LEADERnya.Tak kaji PRODUK yang dikeluarkan oleh syarikat.So salah siapa u olls?Tapi lupakan apa yang dah berlaku.Pengalaman lalu jadikan pengajaran dan jadikan jalan untuk u olls berjaya dengan cemerlang.Bukan berjaya dengan kekayaan.Kalo berjaya dengan kekayaan,itu yang ramai rasa tertipu dengan perniagaan ni.



Saya join bisnes HEBAT ni sebab saya nakkan perubahan dalam hidup saya.Takla orang cakap saya ni asyik macam dulu je.Susah,susah dan susah dari dulu,kini dan selamanya.Kehidupan harus ada perubahan dan peningkatan seiring dengan zaman jugak.Takkan asyik nak bergaji RM2500 sampai sepuluh tahun akan datang.Ooo,saya taknak.Lepas tu makan gaji pulak memangla naik tiap-tiap tahun sampai u olls pencen tapi gaji pun ada limit tahap maksimum kan?



Bukan saya nak pertikaikan kerja di bawah orang atau makan gaji ni teruk.Tak,bukan macam tu.Saya hanya bercakap berdasarkan pengalaman saya dan rungutan teman-teman yang kerja makan gaji.Saya pernah merungut bajet lari,selalu je tak cukup duit sampai hujung bulan bukan sebab saya kaki enjoy,bukan sebab saya kaki shopping tapi sebab saya banyak komitmen dengan gaji yang saya dapat.Rumah,kereta,petrol,makan,minum,mak dan pakai saya.Itu je yang saya buat setiap kali dapat gaji.Simpanan???Takyahla tanya.Memang tak menyempat!Simpan je,mesti keluarkan.



Akhirnya saya dah tak boleh tahan dengan keadaan macam tu setiap bulan,setiap tahun.My bos?Perghhh!!Dah boleh belikan rumah untuk anak-anaknya,wahh,wahh!!gaji aku tak naik-naik gak!!Tak boleh jadi nih kena buat sesuatu jugak!

So saya pilih jalan yang sangat-sangat mudah lagi senang ni.Itu pun selepas mengkaji dan selidik sedalam-dalamnya tentang bisnes ni.Saya selidik jugak kumpulan yang saya nak join dan saya selidik jugak leader saya.Opkos la selidik sebab masa saya nak kerja dulu pun,saya selidik jugak syarikatnya kukuh atau tak.Kalo tak saya tak lama kerja makan gaji ni.

Bila saya dah puas hati saya cuba sendiri produk yang diperkenalkan pada saya.Saya seolah-olah tak percaya dengan apa yang saya dapat dengan harga yang orang cakap mahal tu.Ishh korang ni,servis kereta tiap-tiap bulan paling kurang RM300 tapi diri sendiri tak diservis.Harga kereta akan jatuh sayang oii,jadi besi buruk akhirnya.Tapi diri kita ni kalo sakit ada ke yang nak bantu??No,no,no...

Bersambung nanti ye u olls,banyak lagi yang saya akan kongsikan dengan korang kat sini.Jangan lupa tinggalkan komen dan kalo tak keberatan bolehla follow saya.Klik saje butang follow di sebelah kiri u olls.Tq

No comments: